משרדנו מאופיין בכך שמחד הינו גדול דיו על מנת לטפח גישה מקצועית ברמה הגבוהה ביותר במגוון נרחב של תחומי פעילות ומאידך אינו גדול מדי כל שניתן לשמר אווירה חמה כל חברת start up מתחילה מרעיון שנהגה בראשו של יזם. בשלבים הראשוניים והמוקדמים ביותר Bootstrap , היזם משקיע מכספו האישי על מנת להקים את מה שבהמשך הולך להפוך לחברת start up . זה השלב שבו קורם הרעיון עור וגידים. על מנת להמשיך להתפתח, צריך היזם לגייס לעזרתו סיוע בפיתוח והון ראשוני. הון ראשוני למיזם יכול להגיע ממספר מקורות. הכספים יכולים להגיע מחברים וקרובי משפחה (F&F), או לחילופין, יכול היזם לחבור למשקיע ראשוני, אנג’ל (Angel), שמכספיו יוכל המיזם להמשיך ולהתקיים ולגדול.
כספי ההשקעה המתקבלים מה F&F ומה Angels קרויים בדרך כלל כספי seed. בין אם היזם פועל לבדו, או כחלק מקבוצת מייסדים, המיזם מגיע לשלב בו הוא זקוק לסיוע חיצוני בפיתוח הרעיון/המוצר. כאן יש לשקול האם להתחיל לגייס כח אדם נוסף או לחבור לחממה, המציעה מסגרת תומכת לכלל צרכי המיזם בשלביו הראשוניים. יעבור פרק זמן מסוים עד שיבשילו התנאים ויתעורר הצורך בגיוס הון נוסף, כח אדם והקצאת משאבים נוספים למחקר ופיתוח.
זה השלב שבו על המיזם להתאגד כחברה, לשכור רואה חשבון ועורך דין לליווי שוטף בתהליך שידעו לתת מענה מקצועי לסוגיות המיסוייות, המוסדיות והמשפטיות העולות בשלב גיוס הכספים וייסוד החברה. לקראת שלב זה יש צורך בהכנה של תוכנית עסקית, שתוכל להתוות קווים כלליים ליזמים עצמם ולמשקיעים פוטנציאליים אודות אופק הפיתוח של החברה, לטווח הקצר ולטווח הארוך. התכנית העסקית תפרט מהי ההשקעה הנדרשת בשלב הנוכחי, מה צפי ההכנסות, מהו תמהיל ההוצאות, דרכי המימון, האם יש היתכנות כלכלית לרווח, מהי אסטרטגיית היציאה וכמובן מהי התשואה הצפויה על ההון.
חשוב להבין כי ככל שהרעיון הראשוני יהיה בשל, חדשני וייחודי, כזה שיש בו בכדי ליצור יתרון יחסי ביחס למתחרים (Competitive edge), כך תגדל האטרקטיביות של הstart up בעיני המשקיעים הפוטנציאלים. סבבי גיוס יגיעו בשלבים שונים לאורך חיי הstart up. למרות שלא בהכרח קיים מוצר מוגמר או רעיון מבוסס, הגיע השלב “לצאת לעולם” עם הרעיון ולהתחיל לגייס משקיעים גדולים יותר (אסטרטגי או פיננסיים), לצורך גיוס הכספים, במידת הצורך, יוכלו היזמים להסתייע בשירותיהן של קרן השקעות פרטית או קרנות הון סיכון edge.
סבב גיוס יוגדר כמוצלח לא רק אם המוצר המוגדר הוא איכותי וההיתכנות הכלכלית לרווח, מאחר ותמיד צריך לדעת לנצל הזדמנויות, בין אם מדובר בשיחת מעלית מהירה, מפגש בעל פוטנציאל, או פשוט השתתפות באירועים המתאימים. עם התקדמות המיזם, מועסק צוות מפתחים, וייתכן שהמייסדים החליטו להיכנס עם המיזם לתוכנית האצה. במקביל, יווצרו מגעים ראשונים עם לקוחות פוטנציאליים על מנת לחוש את התגובות בשטח מקהלי המטרה הטכנולוגיה שבפיתוח. על היזמים לבחון את קצב שריפת המזומנים על סמך התכנית העסקית והתקציב הנדרש להמשך. קצב שריפת המזומנים והתקציב יצביעו מתי יתעורר הצורך לצאת לסבב גיוס שני . במהלך המגעים עם משקיעים פוטנציאלים נוספים, יוכלו המייסדים להציג בפניהם תמונת מצב אודות ההזדמנויות הקיימות באמצעות מודל של ניהול הזדמנויות (Pipe line). כמו כן, ייתכן ותגיע דרישה מצד משקיעים פוטנציאליים לביצוע הערכת שווי לחברה. בשלב הבא, יעבור המיזם לשלב הצמיחה במחזור חיי הstart up המשכו של הליך הפיתוח יתלה, ימשיך ויתבסס בהתאם למשוב שיתקבל מלקוחות חדשנים (Innovators) ומהמאמצים הראשונים (early-adopters). אותם לקוחות ראשונים מייצרים לחברה הכנסה ראשונית, צנועה לרוב, ובהמשך הדרך יהיה כנראה צורך בסבב הגיוס הבא – סבב גיוס שלישי.
עם המשך הפיתוח, יגיע המיזם אל שלבי הבשלתו הסופיים. פעילות השיווק, המכירות והזדמנויות ההשקעה, יוכלו להדגים כבר Deal flow משמעותי. אם הכל ילך כשורה, והמיזם יצליח, בשלב זה, מבחינת מחזור החיים של הstart up, יימצא המיזם בשלב ה Late stage.
שלב ה Late sage הינו השלב שבו נמצאת החברה כאשר היא רחוקה 6-12 חודשים מאירוע כדוגמת הנפקתה או רכישתה. המייסדים יוכלו לגייס כספים מציבור המשקיעים בבורסה ולצאת להנפקת מניות ראשונית ובכך להפוך את החברה לחברה ציבורית. בהמשך יתייצב המיזם ויוכל להגדיר את עצמו כחברה בשלה ויציבה ותמצא למעשה בשלב ה Maturity במחזור החיים של הstart up. במידה והדברים ישתבשו בדרך אך עדיין תשאר תקווה שהמיזם יתאושש במידה ויצליח לבצע גיוס נוסף Washout round.